Acne behandelen Utrecht

Acne

Het hebben van onzuiverheden kan je onzeker maken, bovendien kan het ook pijnlijk zijn. Door middel van de juiste behandelingen en producten kan de acne verminderen of zelfs verdwijnen.

Acnebehandeling resultaten Van Dinteren Clinics

Acne wordt veroorzaakt door een ontsteking van de talgklierfollikel. Een overmatige talgproductie en oude huidcellen zorgen voor verstopte poriën waardoor het talg niet gelijkmatig afvloeien. Als hier vervolgens Propionibacterium Acnes bacterie bijkomt ontstaat een ontsteking waarbij men spreekt van acne ofwel ontstoken verstopte poriën. Het resultaat van de overmatige talgproductie wordt door veel mensen als een belemmering in het dagelijks functioneren gezien. Acne kan effectief worden behandeld door middel van:

Acne is een huidaandoening die veelal voorkomt in de puberteit, maar ook bij volwassenen aanwezig kan zijn.  Het ontstaan van acne is een opeenstapeling van verschillende factoren. Zoals:

• Verhoogde talgproductie
  • Verstopping van de talgklieruitgang
  • Verhoorning rond de talgklieruitgang door een teveel aan dode huidcellen
  • Aanwezigheid van bepaalde bacteriën

Daarnaast zijn er bepaalde interne en externe factoren die de aanwezigheid van acne kunnen beïnvloeden. Denk aan bijvoorbeeld genetische factoren, disbalans in de hormoonhuishouding, stress, voeding en een disbalans in het microbioom. Eén of meerdere factoren kunnen er dus voor zorgen dat acne ontstaat. Wanneer een talgklier toeneemt in omvang zal het ook meer talg produceren. Wanneer er te veel dode huidcelen aanwezig zijn rond de talgklieruitgang raakt deze verstopt. Dit is een ideale omgeving voor bacteriën om te groeien. Het draait hier om de cutibacterium acnes. Deze bacterie is dol op een vette omgeving en is dan ook in meerdere maten aanwezig wanneer talgklieren verstopt raken.

Deze specifieke cutibacterium acnes groeit in een vettige omgeving en heeft iedereen op zijn of haar huid. Wanneer door bovenstaande factoren de talgklier verstopt raakt heeft de bacterie meer om van te leven en dus des te groter de kans op meer ontstekingen. Door middel van peelings en de juiste huidproducten voor thuis krijgt de bacterie minder de kans om te groeien en wordt de huid weer vrij van ontstekingen.

Blij en tevreden klant Van Dinteren Clinics

Heel prettig geholpen door Mariska. Door haar expertise ziet mijn huid er veel rustiger uit. De producten die ze aanraadt werken goed. Ik ben zeer tevreden!

Lotte

Verschillende vormen van acne

Acne vulgaris (jeugdpuistjes)De meest voorkomende vorm van acne is acne vulgaris en komt vaak tot uiting bij jongeren tussen de 12 en 22 jaar. Het is vaak een combinatie van verschillende uitingen van acne. Denk aan open en gesloten comedonen, ontstekingen en cysten. Vaak blijft er dan ook nog post inflammatoir erytheem of hyperpigmentatie achter wanneer de ontsteking is verdwenen.

Acne comedonica (veel mee-eters)Bij deze vorm van acne staan de comedonen op de voorgrond. Hier zijn ook verschillende vormen in te onderscheiden.

Acne Ecoriee des jeunes filles (acne door krabben)Deze vorm van acne komt vaker voor dan je denk. Hier liggen krablaesies op de voorgrond die zijn ontstaan door zelf de huid uit te knijpen. Er zijn dus niet zozeer veel puistjes of comedonen aanwezig maar eerder de wondjes en korstjes die tijdens het te hard uitdrukken zijn ontstaan.

Acne tarda (postadolescente acne)Acné tarda komt bij ongeveer voor bij volwassenen tussen de 25 en de 45 jaar. Het ontstaan van acne tarda wordt door verschillende factoren, zoals hormonen, medicatie of genetische aanleg beïnvloed. Het komt voor in een U-vorm over het gezicht op de wangen, de kin en de laterale rand van de onderkaak en in de hals. Er ontstaan puisten of knobbels.

Hidradenitis suppurativa (puistjes op plaatsen zoals in de oksels, liezen en billen)
Hidradenitis suppurativa is in eerste instantie een ontsteking van de haarzakjes door afsluiting van de uitgang van de haarzakjes. De talgklieren, de zweetklieren en andere structuren van de huid kunnen ook ontstoken raken. Hidradenitis suppurativa (ook wel acne inversa genoemd) is een op acne (puistjes) lijkende ontsteking van de huid. Meestal gelokaliseerd  in de lichaamsplooien, vooral de oksels en de liezen. De aandoening begint meestal tijdens of na de puberteit, vaak op de leeftijd tussen de 20 en 25 jaar. Ongeveer 1% van de volwassen bevolking heeft er last van, vrouwen vaker dan mannen.

Acne conglobataDit is een zeer ernstige vorm van acne waarbij er grote, zeer pijnlijke onderhuidse knobbels en abcessen aanwezig zijn, die uiteindelijk genezen met flinke littekens. Deze ernstige vorm van acne komt voornamelijk bij mannen voor en vaak lang na het 20ste jaar blijft bestaan. Vaak zijn schouders, de rug en borst erger aangedaan dan het gezicht. Patiënten met deze vorm van acne worden behandeld in samenwerking met de arts.

Tot slot spreken we van gesloten (whiteheads) of open comedonen (blackheads) op de huid. Gesloten comedonen oftewel whiteheads zijn te herkennen aan de wittige kleur wanneer de huid op spanning wordt gezet. De verstopte talgklieren liggen onder een laagje huid en hebben daardoor geen open uitgang. Deze comedonen kunnen uitgroeien tot een ontstekinkje. Open comedonen oftewel blackheads zijn te herkennen aan de zwarte kleur bij de uitgang van een talgklier als gevolg van oxidatie. Deze blackheads kunnen ook op verschillende plekken van het lichaam voorkomen.

Laser ontharen mannen Utrecht

Superfijne service, goede adviezen en een gezellig tijd gehad!

Kennan

De behandeling

Een acne behandeling bestaat meestal uit een dieptereiniging in combinatie met een chemische peeling. Het doel van de behandeling is om de huid in balans te brengen waardoor ontstekingen verminderen en littekenvorming wordt voorkomen. Bij de dieptereiniging worden mee-eters, talg ophopingen, gerstekorrels en puistjes verwijderd. De salicylzuurpeeling wordt meestal toegepast bij een acne behandeling. Salicylzuur heeft een vetoplossend vermogen. Het dringt tot diep door in de poriën, waar het alle opgehoopte talg direct oplost. Dé perfecte oplossingen bij acne en mee-eters! Daarnaast werkt salicylzuur ontstekingsremmend, verzachtend, werkt het goed tegen zwelling en vermindert het roodheid. Salicylzuur kan de ontsteking van rode en pijnlijke puistjes verminderen door het genezingsproces te versnellen.

Acne behandelingen worden in combinatie uitgevoerd met huidverzorgingsproducten voor thuis. Het resultaat blijft langer aanwezig als je goede thuisproducten gebruikt om het resultaat te behouden. Afhankelijk van de ernst van de acne kan worden aanbevolen om af en toe een 'touch up' peel te doen om een eventuele terugval te voorkomen.

Huidverzorgingsproducten acnegevoelige huid

Acnetherapie Van Dinteren Clinics

• Druk de puistjes niet zelf uit, maar laat dit doen door een professional. Veelal druk je zelf het talg niet alleen naar buiten maar ook in de huid. Hierdoor is de kans vrij groot dat er een nieuwe ontsteking ontstaat en vergroot je het risico op een litteken.
  • Zonlicht helpt niet! Het kan soms lijken alsof zonlicht een acne gevoelige huid iets verbeterd. Doordat je huid bruiner wordt lijkt de acne minder op te vallen. Echter, wordt de huid dikker van UV-straling waardoor er juist eerder ontstekingen ontstaan. Mijd daarom de zon en smeer je altijd in met een SPF 30 of 50.
  • Exfoliëer je huid 1 á 2 keer per week. Doordat je huid gevoelig is voor de aanmaak van puistjes scheidt deze meer huidcellen af. Dode huidcellen kunnen poriën gemakkelijk verstoppen en zo ontstaan er onzuiverheden. Vraag de huidtherapeut welke exfoliant het meest geschikt is voor jouw huid!
  • Praat erover als je merkt dat je door de acne onzeker bent, je schaamt of sombere gevoelens ervaart. Je kan er altijd over praten met de huidtherapeut, langs het spreekuur van de huisarts gaan of misschien is het fijn om er gewoon over te praten met iemand die je kent.
Gave huid

Ik heb advies op maat gekregen en ook wordt ik goed begeleid in het gebruik van de middelen. Ik zie na 4 weken zichtbaar verbetering en voel me al meer zelfverzekerd!

Marleen Bakker

Vergoeding zorgverzekering

Wist jij dat een acnebehandeling vaak in aanmerking komt voor een (deel)vergoeding vanuit de zorgverzekeraar? Bekijk hier jouw zorgverzekering.

Goedkoop laser ontharen Utrecht

Het hebben van onzuiverheden kan je onzeker maken, bovendien kan het ook pijnlijk zijn. Maak een afspraak en we maken samen een plan om jouw acne de baas te zijn.

Tijdens het vrijblijvend consult gaan we kijken wat er precies aan de hand is met je huid. De acnebehandeling, de huidverzorgingsproducten en de thuisadviezen spelen een grote rol in de behandeling van acne. Indien nodig kan er worden samengewerkt met de huisarts of dermatoloog.