Rosacea

Rosacea is een veel voorkomende chronische huidaandoening in het gezicht. Kenmerkend is roodheid op de wangen en neus gepaard met ontstekingen.

Kom langs voor een gratis en vrijblijvende intake rosacea
Laser ontharen Utrecht

Over het algemeen zijn er 4 belangrijke kenmerken bij rosacea: roodheid, couperose (uitgezette bloedvaatjes), bultjes en puistjes.

Om rosacea te behandelen kun je kiezen uit de volgende behandelingen:

Rosacea behandelen Utrecht

De oorzaak van rosacea is nog onbekend. Waarschijnlijk spelen zowel erfelijke factoren als omgevingsfactoren een rol. De klachten van rosacea kunnen verergeren door bijvoorbeeld: warmte, zonlicht, emoties, bepaalde voeding en sommige cosmetica zoals make up en huidverzorgingsproducten. De eerste klachten zijn vaak na het 30e levensjaar zichtbaar en kan bij zowel mannen als vrouwen voorkomen.

Hoewel we dus nog niet weten wat de precieze oorzaak is van het ontstaan van rosacea wordt het wel vaak in verband gebracht met de demodexmijt. Deze mijt is bij vrijwel iedereen in de haarzakjes aanwezig maar bij personen met rosacea in veel grotere getalen. Ze kunnen huidaandoeningen stimuleren, waaronder dus rosacea en acne-achtige ontstekingen.

Wat is het verschil tussen couperose en rosacea?

Bij couperose is er sprake van blijvend verwijde rode vaatjes in het gezicht. Bij rosacea zie je die verschijnselen ook, maar vaak spelen er dan ook nog veel meer klachten zoals rode bultjes, zwellingen en soms ook droge, rode ogen.

Rosacea en voeding

Uit onderzoek blijkt dat voeding invloed heeft op rosacea. Dit gaat om voedingsmiddelen die veel histamine bevatten of dit vrijmaken. De invloed hiervan kan per persoon verschillend zijn. Voedingsmiddelen met veel histamine zijn:

• Oude kazen, schimmelkazen
    • Pinda's en noten (cashew, pecan)
    • Gefermenteerde producten zoals zuurkool
    • Tomaten, spinazie, bietjes, aubergine, pompoen, avocado
    • Fruit, vooral aardbeien, ananas, kersen, druiven, papaya, kiwi, frambozen en citrusfruit
    • Kruiden en specerijen (vooral kerrie, kaneel, paprikapoeder, chilipoeder, nootmuskaat)
    • Bier en wijn (voornamelijk rode wijn)
    • Vis (vooral vis in blik)

Adviezen

De gezichtshuid bij mensen met rosacea is kwetsbaar en gevoelig. Daarom gelden er specifieke maatregelen en adviezen voor het verzorgen van de huid.

• Een grote trigger voor rosacea is de zon. Vermijd daarom overmatige blootstelling aan zonlicht. Gebruik dagelijks een hoge zonbeschermings zoals de Skintech Melablock HSP®  SPF 50 of Colorescience SPF 50 met een camouflerende tint. Hierin zit zinkoxide waardoor de huid niet word geïrriteerd.
  • Maak de huid schoon met een mild reinigingsproduct, zoals de Skintech Cleanser Foam. Deze reiniging is ph-neutraal en ideaal voor een gevoelige huid.
  • Dep de huid voorzichtig droog met een zachte handdoek of tissue.
  • Vermijd de volgende huidverzorgingsproducten: waterproof make-up, huidtonics, toners, zogenoemde adstringenten (die alcohol, menthol, pepermunt, kamfer, toverhazelaar, lavendel of eucalyptus olie kunnen bevatten), cosmetica die natriumlaurylsulfaat, parfum, fruitzuren of glycolzuur bevatten, exfoliatieve crèmes (zogenoemde scrubcrèmes), scrubs en reinigingsborstels.
  • Om roodheid en onzuiverheden te camoufleren kan een minerale foundation worden gebruikt. De minerale make-up die wij hebben van Colorescience is op waterbasis (dus olievrij) en heeft specifieke producten in het assortiment om roodheden te verminderen. Kom gerust eens langs om deze producten van Colorescience te testen!
Rosacea behandelen Utrecht

Het hebben van rosacea kan je onzeker maken. Maak een afspraak voor een gratis intake met een huidanalyse en dan maken we samen een plan om jouw rosacea de baas te zijn. Tijdens het vrijblijvend consult gaan we kijken wat er precies aan de hand is met je huid en maken we een plan op maat.

Kom langs voor een gratis en vrijblijvende intake rosacea