Littekens Utrecht

Littekens

Littekens komen in veel verschillende vormen tot uiting. Ze kunnen oppervlakkig in de huid liggen, maar ook wat dieper in de huidlagen voorkomen. Daarnaast kunnen ze verkleven, hypertrofisch zijn of nog veel bloedvaatjes bevatten.

Littekenbehandeling Van Dinteren Clinics

Littekens hebben verschillende oorzaken en daarom zijn er ook verschillende behandelmethoden om de zichtbaarheid van het litteken te verminderen. Behandelmogelijkheden voor litteken zijn:

Het ontstaan van een litteken is een normale reactie van de huid na een beschadiging in de diepere huidlagen. Dit kan bijvoorbeeld na een val, operatie of huidziekte ontstaan. Een normaal litteken geeft over het algemeen geen klachten, echter kan een litteken als cosmetisch storend worden ervaren. Het lichaam kan ook anders op het genezingsproces reageren met als gevolg een afwijkend litteken. Deze kan verkleven, pijn klachten geven of jeuken.

Er zijn verschillende littekens die op verschillende manieren te behandelen zijn. Denk bijvoorbeeld aan een normaal litteken. Deze littekens ontstaan vaak na chirurgisch ingrepen of een ongeval. Hierbij is de wondgenezing optimaal geweest en heeft het lichaam zelf weer bindweefselcellen aangemaakt. Dit is vaak te zien als een huidkleurig of een witte streep in de huid. Helaas kan een litteken nooit meer verdwijnen maar kan het wel wat minder opvallend worden. In hoe verre dit haalbaar is hangt van verschillende factoren af. De huidtherapeut zal tijdens het intake gesprek dit samen met jou beoordelen.

Acne littekens komen in verschillende vormen en maten voor. Wanneer er tijdens de actieve acne fase zodanig ontstekingen zijn opgetreden kan dit acne littekens tot gevolg hebben. De rode en donkergekleurde vlekjes trekken vanzelf met de tijd weg, helaas is dat bij littekens niet het geval. Rollings scars hebben geen strakke grens en een wat heuvelachtige structuur. Boxcar scars hebben daarentegen wel een strakke begrenzing en liggen wat dieper in de huid. Daarnaast zijn er ook icepick littekens die als kleine ijspegels dieper de huid binnendringen. Hoe dieper de huid beschadigd is, neem bijvoorbeeld de icepick littekens, hoe lastiger het is om het minder te doen laten opvallen.

Bij een hypertrofisch litteken is het litteken verdikt, verheven, rood van kleur en kan soms pijnklachten geven. Het ontstaan van hypertrofische littekens gebeurd na ongeveer enkele weken na de verwonding en ontstaat vaker bij jongere mensen.

Een hypotrofisch litteken ligt als een verdikking op de huid maar blijft wel binnen de wondgrenzen. Anders bij een keloïd verspreid het litteken weefsel zich naar buiten de wondranden.

Littekens behandelen Utrecht

• Heeft er recent een verwonding plaatsgevonden? Laat het natuurlijke genezingsproces zijn gang gaan. Wel is het belangrijk dat de wond schoon blijft en dat schuring van kleding stukken wordt vermeden. Wanneer de wond is gesloten moet de nieuwe huid worden beschermd met een SPF 50.
  • Wanneer een wond gesloten is kan er gestart worden met het gebruik van siliconen gel of pleister. Dit bevorderd het genezingsproces, verminderd verkleuringen en zorgt voor een soepel litteken.
  • Als een litteken gaat verkleven is het aan te bevelen om thuis met speciale massage technieken het litteken soepel te houden. Tijdens een gesprek in de kliniek zullen wij laten zien hoe je dit het beste kan doen.
  • Twijfel je of de wondgenezing van je wond/litteken wel goed gaat? Neem dan contact op met een arts.
  • Maar gebruik van siliconengel of een siliconenpleister wanneer de wond gesloten is.
  • Wanneer er sprake is van acne littekens is het van belang de oorzaak aan te pakken. Als de talgproductie versterkt blijft en samen de p. acnes bacterie ontstekingen veroorzaakt is de kans aanzienlijk dat er in de loop van de tijd nieuwe littekens ontstaan. Huidverzorging en acne behandelingen zijn daarin essentieel. Vraag gerust naar een passend behandelplan!
De beste huidverzorging

Heb je last van littekens in je gezicht of op je lichaam? Maak dan eenvoudig een afspraak voor een gratis intake met huidanalyse en kom te weten welke behandeling het meest geschikt is voor jouw huid.